HARRY STERK

Drs. Harry H.B. Sterk (1960) heeft het bouwen van succesvolle teams rond nieuwe proposities of turnarounds, in zowel binnen- als buitenland, als rode draad in zijn professionele carrière. Hij is van mening dat een CEO uiteindelijk 'slechts' twee dingen echt goed moet doen: een valide plan voorwaarts hebben en daar de juiste mensen bij vinden.

Na zijn jeugd en VWO periode in Leeuwarden te hebben doorgebracht studeerde hij in Breukelen aan Nyenrode (BBA programma). Later vervolgde hij zijn studie aan o.a. de Erasmus Universiteit en de London Business School (drs./ MBA). Hij verbindt het academisch denkniveau (de grote lijnen zien) met een zeer hoge mate van operationalisatievermogen (dingen voor elkaar krijgen).

Voor zijn werk heeft hij ongeveer 20 jaar de gehele wereld afgereisd (vooral Europa, Azië en Zuid Amerika). Hij woonde -naast zijn langjarige verblijf in Londen- 4 jaar in Barcelona (het opzetten van een totaal nieuwe business) en vier jaar bij Frankfurt (het right-sizen, herontwikkelen en verkopen aan Bertelsmann van een activiteit met dochters in Zürich en Parijs).

De werkzaamheden van Harry spelen zich vooral af in de media- en communicatie-industrie met dikwijls een link naar de financiële sector. Hij heeft talloze startups gedaan maar acteerde ook op executive niveau bij beursgenoteerde ondernemingen in Engeland, Ierland en Nederland. Zo was hij de jongste CEO bij United Newspapers Plc (Londen) waar hij het B2B mediabedrijf Miller Freeman tot de nummer 2 ter wereld maakte door sterke organische groei en acquisities wereldwijd. Hierna runde hij de continentale business voor Emap Business Communications, eveneens als lid van de hoofddirectie in Londen. Vervolgens keerde hij terug naar Nederland waar hij Executive Committee Member bij Wolters Kluwer NV werd. Als divisional CEO van de educatieve activiteiten in Europa ontwikkelde hij een nieuwe strategie, verving de directies, vereenvoudigde de organisatie en boog structureel marktaandeelverlies om tot winst en een algehele grotere profitabiliteit. “Dat was een geweldige tijd” zoals een leidinggevende daar onlangs nog opmerkte. Harry is tevens oprichter van een Netwerk op het gebied van Publiek-Private Samenwerking met 20.000 gebruikers. Tevens is hij initiator en voorzitter van de Programmaraad van het Executive MBA op dit gebied op Nyenrode Business University. Hij is momenteel nog steeds werkzaam voor zowel MKB- als beursgenoteerde bedrijven.

Harry’s ’handtekening’ kenmerkt zich door: complexe uitdagingen reduceren tot de essentie, vertaling in pragmatische nieuwe wegen en het expliciet en transparant maken van de daarbij behorende rollen en gedragingen van personeel om aldus de doelen ook daadwerkelijk te bereiken. Hij ziet daarin parallellen met zijn hobby zeezeilen: “Je weet nooit wat je allemaal op zee qua weer en andere omstandigheden tegenkomt, maar als je een duidelijk doel hebt gecombineerd met gezond verstand en een geschikte bemanning, kun je letterlijk goed koers zetten en goed aankomen”.